Kwakman vol ongeloof: 'Hoe verzin je het dat je hier niet voor fluit?'

zaterdag, 20 september 2025 (22:20) - FCupdate.nl

In dit artikel:

Kees Kwakman sprak met verbijstering over de keuze van scheidsrechter Erwin Blank om de 2-0‑treffer van FC Groningen tegen Telstar te laten gelden, hoewel Telstar-speler Tyrese Noslin vlak daarvoor door Wouter Prins werd geduwd. De VAR (Martijn Vos) greep in en riep de arbiter bij zich, maar Blank handhaafde zijn beslissing.

In de wedstrijd opende Groningen de score vroeg via een afstandsvrije trap van Younes Taha. Lang had de ploeg van de Trots van het Noorden moeite met het gepromoveerde Telstar, maar kort voor tijd zorgde Oskar Zawada voor de ogenschijnlijke beslissing: 2-0 — een moment dat de discussie ontketende vanwege het contact tussen Prins en Noslin.

Kwakman, oud‑profvoetballer en analist bij ESPN, zei eerst dat Blank de wedstrijd verder goed en onopvallend had geleid, maar noemde het niet terugdraaien van de treffer een duidelijke fout. Op beelden is volgens hem te zien dat Prins de bal weliswaar licht raakt met zijn linkerbeen, maar tegelijk Noslin met beide handen voortduwt — iets wat volgens presentator Cristian Willaert niet binnen de spelregels valt. Kwakman stelde dat het contact en de duw gelijktijdig plaatsvinden en noemde het "een duidelijke overtreding"; hij concludeerde: "Ik snap gewoon niet dat hij deze beslissing niet terugdraait."

De zaak benadrukt opnieuw de spanningen rond VAR-ingrepen en de uiteindelijke beoordelingsvrijheid van de scheidsrechter bij grensgevallen.